Tiistai, 7. helmikuuta 2017, oli historiallinen päivä Kestävä Energiatalous -julkaisun liikennöinnissä. Silloin Volkswagenin tankki täytettiin ensimmäisen kerran uusiutuvalla biodieselillä.
Olen jo kauan haaveillut sähköautosta. Kotini ja toimipaikkamme on kuitenkin maaseudun korvessa, josta ”sivistyksen pariin” kertyy 200 kilometriä matkaa. Toistaiseksi ainoa sähköauto, jolla matkan taittamista voisi edes ajatella on Tesla, johon yhtiöllämme tai minulla ei mitenkään ole varaa.
Biodiesel tuotiin pumpulle
Sähköauto, kaasuauto, fleksifuel, biodiesel! Pari viikkoa sitten olin VTT:n ja Luken järjestämässä mainiossa Biotalous ja energiamurros -seminaarissa. Eräässä esityksessä UPM:n Sari Mannonen kertoi hyvin innostavasti, miten UPM hyödyntää sellutuotannon tähteenä jäävän mäntyöljyn ja jalostaa siitä uusiutuvaa biodieseliä.
UPM:n biodiesel myydään tällä hetkellä St1:lle ja S-ryhmän ABC:lle, jotka sekoittavat sitä noin 10 prosenttia fossiilisen dieselin joukkoon. BioVerno-dieseliä ei toistaiseksi ole saatavana puhtaana mittarilta, vaikka se Mannosen mukaan on testattu ja soveltuisi sellaisenaan käytettäväksi.
Mutta innostuksen saatuani ryhdyin selvittämään asiaa ja totesin nopeasti, että Neste on tuonut muutama viikko sitten Neste MY -laatunsa pumpulle muutamalla asemalla pääkaupunkiseudulla. Siispä tuumasta toimeen ja seuraavalla Stadin-käynnilläni 7.2. pääsin tankkaamaan uusiutuvaa.
Nesty MY on täyttä roskaa
Väliotsikko on suora lainaus Nesteen omasta viestinnästä. Yhtiön mukaan Suomessa myytävä Neste MY jalostetaan 100-prosenttisesti jätteistä ja tähteistä. Raaka-aineina ei siis missään tapauksessa käytetä esimerkiksi elintarvike- tai muuhun hyötykäyttöön soveltuvia raaka-aineita. Minulle tämä sopii, koska jätteitä ja tähteitä me täällä korvessa myös syömme siinä mielessä, että kaikki kompostiin laittamamme tähteet palaavat ravintokiertoon puutarhamme lannoitteina.
Työni puitteissa liikun aika paljon. Käyn Stadissa kerran viikossa tai kahdessa ja usein myös muualla, pitkin Suomemme niemeä. Auton mittariin kertyy noin 30 000 kilometriä vuodessa.
Nestemy-sivustolla olevan laskurin mukaan CO2-päästöni vähenevät noin 90 prosenttia ja omalla ajomäärälläni yli 5 000 kilogrammaa vuodessa. Säästö riittäisi kuulemma yli 4 000 saunan lämmitykseen. Tätä en kuitenkaan allekirjoita, koska meidän molemmat saunamme lämpiävät täysin uusiutuvilla joutopuista hakatuilla klapeilla. Vertailu koskee ilmeisesti sähkölämmitteisiä saunoja.
Kestävä polttoainetalous yhä useampien ulottuvilla
Nesteen jalostamot Porvoossa, Rotterdamissa ja Singaporessa tuottavat yhteensä noin kolme miljardia litraa uusiutuvaa dieseliä vuodessa. Suomessa tästä määrästä käytetään vain pieni osa. Tällä hetkellä noin 80 prosenttia koko tuotannossa käytetyistä raaka-aineista on jätteitä ja tähteitä.
Puolen tusinan pääkaupunkiseudun jakeluaseman lisäksi biodieselin jakelua laajennetaan asteittain raskaan liikenteen jakeluasemille. Omalta kohdaltani tietenkin odotan jakelun laajentumista kohtuullisessa määrin valtakunnalliseksi.
Neste MY maksaa noin 10 prosenttia enemmän kuin tavallinen diesel. Omalla ajomäärälläni tämä tarkoittaa vajaan 2 000 litran vuosikulutusta ja noin 25 euron ylimääräistä panostusta kuukaudessa.
Pääkaupunkiseudulla asuville diesel-autoilijoille siirtyminen uusiutuvaan polttoaineeseen on nyt todella helppoa! Jakeluverkon laajentumista odotellessa joudun itse säilyttämään kotona muutamaa kanisterillista biodieseliä sen varalta, että ajomatkoja maakunnassa kertyy enemmän, ilman käyntiä Stadissa tankkaamassa välillä.
Jouko Lampila | Kuvaus: Kansi-kollektiivi / Outi Airaksinen