Pääkaupunkiseudun ilmastopäästöjen hyvä kehitys hyytyi viime vuonna

Pääkaupunkiseudun ilmastopäästöt vähenivät Helsingin seudun ympäristöpalveluiden laskelmien mukaan noin yhden prosentin vuonna 2016. Kahtena edellisenä vuonna päästöt vähenivät selvästi enemmän.

Nyt suotuisa kehitys lähes pysähtyi, kun Helsingin kaukolämmön tuotannossa kivihiilen kulutus kasvoi. Sen sijaan Espoossa ja Vantaalla käytettiin kivihiiltä aiempaa vähemmän.

Pääkaupunkiseudun kaupunkien yhteenlasketut ilmastopäästöt olivat hiilidioksidiksi laskettuna 4,9 miljoonaa tonnia vuonna 2016. Tämä on 4,3 tonnia jokaista pääkaupunkiseudun asukasta kohden. Päästöt kasvoivat Helsingissä 3 prosenttia, mutta vähenivät Vantaalla 6, Espoossa 5 ja Kauniaisissa 4 prosenttia.

Kivihiilen käyttö kasvoi Helsingissä

Kaukolämpö aiheuttaa suurimman osan, noin 45 prosenttia, pääkaupunkiseudun ilmastopäästöistä. Kaukolämmön pääpolttoaine on edelleen erittäin runsaspäästöinen kivihiili. Vuonna 2016 sen käyttö kasvoi Helsingissä huomattavasti. Samaan aikaan kuitenkin Espoossa ja Vantaalla maakaasun käyttöä lisättiin ja kivihiiltä kului edellisvuotta vähemmän.

1_Paakaupunkiseudun_khk-paastot_1990_2000-2016

Pääkaupunkiseudun hiilidioksidipäästöt vuosina 1990 ja 2000-2016.

‒ Kaukolämmön tuotantoa ollaan uudistamassa, mutta tahtia tulisi kiristää ja kivihiilestä pitäisi luopua mahdollisimman pian. Se on pääkaupunkiseudun päästöjen kannalta ratkaisevaa. Vuonna 2016 lämpöpumpuilla tuotettiin ennätysmäärä kaukolämpöä, pelletin käyttöä lisättiin ja bioöljy tuotiin mukaan polttoainevalikoimaan. Nämä ovat positiivisia signaaleja, mutta eivät vielä muuta kokonaiskuvaa, sanoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Päästöjä vähennettävä

‒ Pääkaupunkiseudulla tavoitellaan hiilineutraaliutta viimeistään vuoteen 2050 mennessä. Päästöt ovat kokonaisuutena edelleen laskusuunnassa, mutta tavoite on kova ja edellyttää määrätietoista työtä päästöjen minimoimiseksi. Ilmaston kannalta jokainen ylimääräinen tonni hiilidioksidia ilmakehässä on liikaa. Päästöt kumuloituvat, emmekä voi pitää ”välivuosia” päästövähennyksissä, Inkinen kertoo.

‒ Jatkossa erityisesti rakennusten lämmityksen päästöihin tulee kiinnittää huomiota. Tarvitaan myös lisää kestäviä kulkumuotoja ja liikennepolttoaineita sekä uusia ohjauskeinoja, joilla liikenteen päästöjä voidaan vähentää, Inkinen jatkaa.

HSY seuraa pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöjen kehitystä ja edistää seudun ilmastotyötä yhdessä jäsenkaupunkiensa kanssa. Lisää tietoa pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöistä vuosilta 1990 ja 2000–2016 on saatavissa HSY:n uudesta kasvihuonekaasupäästöjen tietopalvelusta osoitteessa https://www.hsy.fi/paastot.

Jouko Lampila | Lähde: HSY