Kiina aikoo korvata kaikki Pekingin 67 000 taksia sähköautoilla

Kiina kannustaa yksityisiä kansalaisiaan hankkimaan sähköautoja ja hybridejä, mutta se ei ole juurikaan vaikuttanut pääkaupungin fossiilisilla polttoaineilla liikkuvaan taksilaivastoon.

Taksit ovat monilla urbaaneilla alueilla varsinainen ongelma. Ne ovat huonosti tehtyjä (paitsi tietysti Suomessa), huonosti huollettuja ja syytävät tonneittain hiilidioksidia ja saasteita ilmaan, kuljettaessaan ihmisiä paikasta toiseen.

Pekingissä on lähes 70 000 taksia ja vaikea ongelma savusumusta. Nyt Kiina on julkistanut suunnitelman korvata kaupungin kaikki polttomoottorilla kulkevat taksit sähköautoilla.

Muutos ei tapahdu hetkessä. Se alkaa määräyksellä, että kaikkien uusien käyttöön otettavien taksien pitää olla sähkökäyttöisiä. Se kuitenkin tarkoittaa, että saattaa kestää vuosikymmenen tai enemmän, ennen kuin kaikki autot on vaihdettu. Projektin lasketaan maksavan taksioperaattoreille 1,3 miljardia US-dollaria. Halpa polttomoottoriauto maksaa noin 10 000 dollaria. Vastaava sähköauto maksaa kaksi kertaa enemmän.

Kiina maksaa hinnan nopeasta taloudellisesta kasvustaan, jonka käyttövoimana on pääasiassa kivihiilivoimaloissa tuotettu sähkö. Pekingin olympialaisten aikaan vuonna 2008 maa määräsi monet tehtaat suljettavaksi viikkokausiksi ja kielsi bussit kaupungin kaduilta. Suunnitelma toimi ja miljoonat Pekingin asukkaat näkivät auringon ensimmäistä kertaa kuukausiin. Rahallinen hinta oli kuitenkin valtava.

Vuonna 2015 tehty tutkimus kertoi GAS2 -julkaisun mukaan, että ilmansaasteet aiheuttavat Kiinassa jopa 4 000 ennenaikaista kuolemaa päivässä. Tämän vuoden alussa kerrotaan viranomaisten kieltäneen paikallista Air Matters -yhtiötä julkaisemasta saastetasoja, jotka ylittävät hallituksen virallisen laatuindeksin 500. Paras tapa ongelman ratkaisemiseksi on sen virallinen kieltäminen.

Pekingin taksien sähköistämisessä on valitettavasti yksi ongelma. Pääkaupungissa ei ole riittävästi latauspisteitä jo käytössä oleville sadoille sähkötakseille. Kuljettajien täytyy usein odottaa tuntikausia, että pääsevät lataamaan autonsa.

– Tongzhoussa Pekingissä on 200 sähkötaksia, mutta vain noin sata on ajossa. Loput odottavat pääsyä lataukseen, kertoo eräs kuljettaja Caixin-talouslehdelle.

Jouko Lampila | Lähde: GAS2