Uudenlainen suomalainen purjeteknologia säästää polttoainetta laivoissa

Uudenlainen suomalainen purjeteknologia säästää polttoainetta laivoissa

Norsepowerin teknologiaa hyödynnetään seuraavaksi MAERSKin tankkereissa.

Norsepower Oy on sopinut yhteistyöstä Maerskin, Shell Shippingin ja Iso-Britannian teknologia-instituutin (ETI) kanssa maailman suurimman roottoripurjeen asentamisesta tankkeriin ja käyttökokemusten keräämisestä. Mekaaniset purjeet tulevaisuudessa vähentävät merenkulkualan polttoainepäästöjä.

Roottoripurje eli mekaaninen purje keksittiin alun perin jo 1920-luvulla. Pyörivän sylinterinpuolten välille syntyy paine-ero, joka luo työntövoimaa. Kuitenkin vasta viime vuosina tätä innovatiivista propulsioteknologiaa on onnistuttu hyödyntämään merenkulkualalla käytännössä. Haasteena on saada purjeesta riittävän kevyt ja tasapainoinen, jotta purjeen pyöriminen onnistuisi mahdollisimman vähällä energialla ja luotettavasti.

Norsepowerin roottoripurjeet valmistetaan erityisen kevyestä ja kestävästä komposiittimateriaalista ja purjeen käyttö on täysin automatisoitu. Norsepower omistaa seitsemän patenttia purjeen erilaisiin teknologisiin innovaatioihin kuten purjeen automaatioon, mekaniikkaan ja komposiittimateriaalien valmistustekniikkaan.

Yritys on onnistunut viemään teknologiaa maailmassa pisimmälle. Ensimmäiset kaupat tehtiin Bore-varustamon kanssa. Nyt roottoripurjeet on tilattu Viking Grace alukselle ja vuonna 2018 entistä suuremman kokoluokan, noin 30 metriä korkeita purjeita pilotoidaan Maerskin tankkerissa.

Yrityspilotit siivittävät etumatkaa kilpailijoihin

Tekes on tukenut Norsepowerin tuotekehitystä ja yrityspilotteja alusta saakka lainoin ja avustuksin. Vuonna 2012 perustettu yritys onkin onnistunut saamaan neljän ja puolen toimintavuotensa aikana selkeän etumatkan kilpailijoihin.

”Tekes oli mukana rahoittamassa ensimmäistä referenssiämme, Boren M/V Estraden ro-ro-laivaan asennettuja purjeita. Kyseinen projekti oli meille ratkaisevan oleellinen, sillä ilman ensimmäistä yrityspilottia, emme olisi pystyneet osoittamaan teknologiamme toimivuutta kaupallisessa mittakaavassa”, toimitusjohtaja Tuomas Riski toteaa.

”Sen myötä myös isommat toimijat ovat kiinnostuneet osaamisestamme. Alan yritysten kanssa toteutetut pilotit puuttuvat kilpailijoilta ja siksi meillä on nyt selkeä etulyöntiasema”, Tuomas Riski summaa.

”Päästöjen vähentäminen meriliikenteessä on iso trendi. Norsepowerin ratkaisu on uniikki, suojattavissa ja skaalautuva. Lisäksi tiimi yrityksen tukena on erittäin osaava ja monipuolinen”, ohjelmapäällikkö Piia Moilanen Arktiset meret -ohjelmasta summaa syitä, miksi Tekes on osallistunut myös uusimman suuren mittaluokan purjeen kehityksen rahoitukseen.

Päästövähennystavoitteet lisäävät purjeteknologian houkuttelevuutta tulevaisuudessa

Maailman suurimpien merenkulkualan yritysten osallistuminen hankkeeseen kielii siitä, että teknologialla nähdään bisnespotentiaalia laajemmassa mittakaavassa. Polttoaineen hintakehitys ja päästökauppamekanismit lisäävät teknologian houkuttelevuutta tulevaisuudessa entisestään, sillä purje vähentää esimerkiksi Maerskin tankkerin tapauksessa laivan polttoaineen kulutusta noin kymmenellä prosentilla.

Tekesin projekteihin on kuulunut tuotekehityksen lisäksi myös liiketoiminnallisen verkoston rakentamista. Norsepower on osallistunut aktiivisesti myös Finpron vienninedistämismatkoille.

”Viimeisten vuosien aikana asiat ovat menneet meidän osaltamme putkeen ja olemme osanneet hyödyntää ilmeisen hyvin erilaisia rahoituksia ja Team Finland -palveluita”, Tuomas Riski pohtii.

Näillä näkymin myös kansainvälisiä kumppaneita, rahoitusta ja kysyntää suomalaiselle tuuliteknologiaosaamiselle riittää.

Esittelyvideo Norsepower Rotor Sail -ratkaisun toiminnasta.

Jouko Lampila | Lähde: Tekes ja Norsepower