Neste testaa tulevaisuuden polttoaineita monella tavalla

Neste testaa tulevaisuuden polttoaineita monella tavalla

Miljoona kilometriä testiajoa, säälimätön pakkassimulaattori ja lukuisia moottoritestejä erikoistarkoituksiin.

Muun muassa nämä kolme Nesteen Kilpilahden moottorilaboratorion testitapaa takaavat tasalaatuiset, vaatimustenmukaiset ja vähäpäästöiset polttoaineet Nesteen asiakkaille.

Moottorilaboratorio varmistaa lähes 60 vuoden kokemuksella, että Nesteen polttoaineet lunastavat asiakkaille annetun tuotelupauksen. Ne ovat kaikissa olosuhteissa turvallisia, taloudellisia ja ympäristöystävällisiä käyttää.

”Täällä katsotaan tulevaisuuteen usean vuoden tähtäimellä, jotta me voimme tarjota asiakkaittemme tarpeisiin parhaiten sopivat tuotteet ja taata niiden toimivuuden”, moottorilaboratorion esimies, Aalto-yliopiston polttomoottorilaboratoriossa kannuksensa hankkinut tekniikan tohtori Teemu Sarjovaara sanoo.

1. Satoja tuhansia kilometrejä maantietestejä

Seitsemän asiantuntijan tiimi testaa moottorilaboratoriossa kymmenellä autolla ja useilla testimoottoreilla sekä oman tuotekehityslaboratorion kehittämiä uusia polttoainesekoituksia että lisäainevalmistajien tuotteiden sopivuutta Nesteen polttoaineiden kanssa. Kymmenillä erilaisilla kenttätesteillä ja niitä simuloivilla koelaitteilla ajetaan vuodessa miljoonaa kilometriä vastaavat testiajot.

Testejä ajetaan aidoissa olosuhteissa maanteillä satojatuhansia kilometrejä vuodessa. Toinen testitapa on moottorilaboratorion sisälle rakennetuttu testitila, jossa pystytään lyhyillä testeillä simuloimaan hyvin monenlaisia ajo-olosuhteita. Kolmanneksi testejä tehdään pelkillä moottoreilla tai moottorin osista rakennetuilla testipenkeillä, kuten dieselmoottorin suihkutusjärjestelmillä.

Parhaillaan on menossa puolitoista vuotta kestävä testi, jossa neljällä identtisellä autolla ajetaan 100 000 kilometriä kullakin. Erilaisia polttoainekulutusta ja muun muassa moottorin kulumista mittaavia testejä tehdään testin alussa ja lopussa sekä useita kertoja sen aikana.

”Testaaminen siirtyy yhä enemmän kenttätesteihin, joissa autosta mitataan valtava määrä tietoa koko ajan. Tieto siirretään 4G-yhteydellä meille laboratorioon analysoitavaksi. Näin voimme tarvittaessa reagoida, jos havaitsemme mittaustuloksissa jotain outoa”, Sarjovaara sanoo.

2. Simuloimalla pakkasta ja viimaa

Testilaboratoriossa on huone, jossa on satoja testejä nähnyt alustadynamometriksi nimetty testiympäristö. Siellä ajetaan autoja jopa 160 kilometrin tuntinopeudella niin, että vetävät pyörät pyörivät, mutta auto pysyy paikallaan.

Sadanviidenkymmenen neliön huoneen keskellä on tutunnäköinen vuoden 2010 Opel Astra joka näyttää kuin se olisi teho-osastolla: mittalaiteista lähteviä johtoja ja letkuja on kiinnitetty sekä moottoritilaan että pakoputkistoon. Auton etuakselistoon on kiinnitetty etupyörien tilalle sähköinen dynamometri eli sähköinen jarru, jolla simuloidaan tien kuormaa kuten mäkiä ja kitkaa.

Mittalaitteita on sekä auton sisällä että huoneen ulkopuolella olevan valvontapöydän luona. Auton edessä on valtava ilmastointikanavan näköinen peltitorvi, joka näyttää ahmaisevan auton milloin tahansa.

”Testin aikana simuloidaan autoa vastaan tulevaa ilmavirtaa puhaltamalla sitä vasten ilmaa samalla nopeudella, jota paikalla olevan auton nopeusmittari näyttää. Tämä antaa meille todellisuutta vastaavan tilanteen esimerkiksi ajosta talvipakkasilla.”

Voi vain kuvitella, millainen puhuri peltitorvesta tulee, kun testiajossa mittari näyttää pitkälti yli 100 kilometriä tunnissa ja testihuoneen lämpötila on laskettu 36 pakkasasteeseen.

3. Moottoritestejä erikoistarkoituksiin

Laboratoriossa on useita eri aikakausilta olevia diesel- ja bensiinimoottoreita, joilla kullakin on oma käyttötarkoituksensa. Sarjovaara näyttää kylmäkaapissa olevaa 1990-lukulaista VW Transporterin moottoria. Sitä käytetään edelleen testeihin, joilla varmistetaan, etteivät polttoaineen lisäaineet aiheuta kovalla pakkasella ongelmia moottorin venttiileihin.

Moottorivalikoiman modernein yksilö on Citroenin ja Peugeotin takana olevan PSA Groupin valmistama dieselmoottori. Se on kustomoitu niin, että se täyttää kansainvälisesti määritellyn testimoottoristandardin. Standardointia tarvitaan, jotta eri puolilla maailmaa olevien testauslaitosten mittaustulokset ovat vertailukelpoisia ja testejä voidaan toistaa eri laboratorioissa.

Testaaminen kehittyy jatkuvasti, sillä jokainen vuosi tuo autotekniikkaan jotain uutta mukanaan. Vaikka polttomoottorin perustekniikka on peräisin 1800-luvun lopulta, sen ympärillä tehdään jatkuvasti pieniä energiatehokkuutta parantavia, päästöjä vähentäviä ja turvallisuutta lisääviä innovaatioita.

Moottoritestaukseen vaikuttaa tällä hetkellä eniten auton eri osien liittäminen toisiinsa tietokoneella. Moottorin toimintaan vaikuttaa nykyään muun voimansiirron ja jarrujen toiminta, joten moottoria on yhä vaikeampaa testata yksin ja yhä useammin testaus tehdäänkin aidolla autolla alustadynamometrillä sekä todellisissa kenttäolosuhteissa.

”Laboratoriossa tapahtuvat alustadynamometritestit ovat kenttäkokeiden rinnalla tärkeitä niiden paremman tarkkuuden ja toistettavuuden vuoksi”, Sarjovaara kertoo.

Nesteen moottorilaboratorio tekee laajaa yhteistyötä moottori- ja autovalmistajien kanssa. Yhteisiä projekteja ja tietojen vaihtoa on myös sekä kotimaassa että ulkomailla sijaitsevien akateemisten tutkimuslaitosten ja kaupallisten moottorilaboratorioiden kanssa. Laajalla yhteistyöllä ja oman osaamisen jatkuvalla kartuttamisella Neste takaa vahvan oman tutkimustoimintansa jatkuvuuden.

Nesteen moottorilaboratorio lyhyesti

  • Perustettu vuonna 1959 Teknisen korkeakoulun tiloihin Helsingin Hietalahteen ja siirtynyt Otaniemen kautta Porvoon Kilpilahden jalostamoalueelle vuonna 1974
  • Seitsemän asiantuntijan työpaikka
  • Testejä tehdään tavallisilla autoilla kenttätesteillä ja alustadynamometrillä sekä laboratoriossa erilaisilla moottoreilla ja niiden osilla
  • Vuodessa ajetaan testiajoissa ja laboratoriotesteissä miljoonaa kilometriä vastaava matka
  • Tekee laajaa kansainvälistä yhteistyötä moottori-, auto- ja lisäainevalmistajien, korkeakoulujen sekä kaupallisten testilaboratorioiden kanssa.

Jouko Lampila | Lähde: Neste