Harrogaten kaupunki Pohjois-Englannissa on valinnut ABB:n pikalaturit kahdeksan Volvo-sähköbussin reitille.
ABB toimittaa kolme modulaarista latausasemaa, jotka liitetään nykyisille bussireiteille lataamaan kahdeksaa sähköbussia. Vain 3-6 minuutin pysähdyksen aikana laturit lataavat bussien akut riittävästi reitin ajamista varten. Laturit ovat modulaarisia ja ne voidaan tulevien tarpeiden mukaan päivittää 150 kW, 300 kW, 450 kW ja jopa 600 kW lataustehoon.
Bussit kytkeytyvät automaattisesti laturiin, jonka latausmasto bussin yläpuolella laskeutuu kontaktiin bussin katolla olevaan pantografiin. OppCharge-standardin mukaiset latausasemat sopivat myös korkeudeltaan erilaisten ajoneuvojen käyttöön.
Laturit ovat kansainvälisen IEC 61851-23 -pikalatausstandardin mukaisia, mikä modulaarisen rakenteen rinnalla varmistaa niiden sopimisen myös tulevien bussimallien lataamiseen ja päivittämisen suurempaan lataustehoon tulevaisuudessa.
Harrogate on ensimmäinen sähköbussiprojekti Britanniassa, missä hyödynnetään OppCharge-standardia. Järjestelmä antaa mahdollisuuden käyttää ”tilaisuuden tullen” lataamista kiinteiden bussireittien päätepysäkeillä täydentämään akkujen latausta. Tämän ansiosta busseissa voidaan käyttää pienempiä akkuja, mikä säästää painoa ja pääomakustannuksia sekä tehostaa liikennöintiä.
Sähköbussit käyttävät 80% vähemmän energiaa kuin vastaavat dieselbussit ja niillä on kaikki sähköajoneuvojen edut: hiljaisuus, käytön päästöttömyys sekä alhaisemman huolto- ja käyttökustannukset. Sähköbussien positiivista vaikutusta kaupunkiliikenteessä ei voi aliarvioida. Meluisat ja saastuttavat dieselbussit toimivat kaupunkien tiheissä keskustoissa. Vaikka sähköbussit eivät korkeamman hankintahinnan vuoksi ehkä lyhyellä tähtäimellä ole dieselbusseja edullisempia, on niillä merkittävä myönteinen vaikutus ilmanlaatuun ja asumisolosuhteisiin.
Tarkempaa tietoa OppCharge-latausjärjestelmästä löytyy TÄÄLTÄ.
Jouko Lampila | Lähde: ABB