Ladattavat autot yleistyvät. Moni kuluttaja kaipaa perustietoa täyssähköautoista ja ladattavista hybrideistä sekä erilaisista lataustavoista ja -standardeista.
Ladattavien autojen etuina ovat ajonaikainen päästöttömyys, hyvä energiatehokkuus, hiljainen toiminta sekä mahdollisuus käyttää uusiutuvaa energiaa. Markkinoilla on useita täyssähköautoja ja ladattavia hybridejä, ja myös kotilataukseen sopivia latausasemia on jo hyvin saatavilla.
”Erilaiset latausstandardit ja -tavat aiheuttavat monesti hämmennystä. Sähköauton ostajan ABC -opas antaa kuluttajille kaivattua perustietoa mahdollisimman selkeästi”, sanoo johtava asiantuntija Vesa Peltola Motivasta.
Motiva julkaisi jo viime keväänä ympäristöministeriön rahoittaman yksityisten kiinteistöjen latauspisteoppaan. Nyt julkaistu Ostajan opas suuntaa näkökulmaa kiinteistöistä kuluttajiin. Huhtikuussa valmistui myös video, jossa annetaan vinkkejä latauspisteiden rakentamiseksi yksityisissä kiinteistöissä.
Molemmat löytyvät parin viikon takaisesta UUTISESTAMME.
Sähköauto on Suomessa ekoteko
Suomessa sähköntuotannon päästöt ovat pienempiä kuin maissa, joissa sähkö tuotetaan lähinnä hiilivoimalla. Siksi Suomessa sähköautoilu vähentää hiilidioksidipäästöjä verrattuna vastaavaan polttomoottoriautoon. Täyssähköauto on ajon aikana päästötön myös liikennetilanteesta ja ulkolämpötilasta riippumatta, kun taas polttomoottoriauton terveydelle haitalliset päästöt kasvavat ruuhka-ajossa ja kylmäkäytössä. Sähköautoilu on myös energiakustannuksiltaan edullista. Opas sisältää tietoa esimerkiksi siitä, miten lataussähköä kohdellaan verotuksessa.
Lataustapa tilanteen mukaan
Sähkökäyttöisiä autoja voidaan ladata peruslatauksella, pikalatauksella ja tilapäisesti myös hidaslatauksella. Peruslataukseen käytetään sähköautoille suunniteltua pistorasiaa ja pistoketta. Euroopan alueen julkisiin latauspisteisiin on sovittu yhteinen pistokestandardi (Type 2). Peruslatauksen teho riittää yleensä tyhjänkin täyssähköauton akun lataamiseen yön aikana.
Pikalataus on mahdollista lähinnä julkisilla latausasemilla, joita rakennetaan koko ajan lisää. Julkiset latauspisteet sijaitsevat esimerkiksi pysäköintialueilla, kauppakeskuksissa, huoltoasemilla tai kadunvarsilla. Pikalataus on useimmiten maksullista.
Sähköautoja voi ladata tilapäisesti myös lämpötolpasta tai vastaavasta kotitalouspistorasiasta, kunhan pitkäaikainen (yli 2 tuntia) latausvirta on rajoitettu riittävän pieneksi (esimerkiksi 8 A). Pistorasia-asennuksen soveltuvuus ja sähköturvallisuus on varmistettava ennen käyttöä.
Lisätietoa sähköautoista, erilaisista lataustavoista ja -standardeista on siis saatavissa uunituoreesta Sähköauton ostajan ABC -oppaasta. Opasta ovat rahoittaneet ja sen yhteistyössä laatineet ympäristöministeriö, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, ABB Oy, Ensto Oy, Energiateollisuus ry, IGL Technologies Oy, Kiinteistöliitto ry, KSS Energia Oy, Kymenlaakson Sähkö Oy, Lahti Energia Oy, Liikennevirta Oy, Parkkisähkö Oy ja Veho Oy Ab. Motiva on koordinoinut työtä.
Motivan opas löytyy TÄÄLTÄ.
Jouko Lampila | Lähde: Motiva