Norjalaiset haluavat korvata 40 000 rekkamatkaa vuodessa ensimmäisellä täysin sähkökäyttöisellä ja itsenäisesti toimivalla ”paikallisliikenteen” konttilaivalla.
Rekat ovat välttämättömiä kaupankäynnille. Käytännössä kaikki kaupassa oleva tavara kulkee jossain vaiheessa kuorma-auton kyydissä. Rekat lisäävät kaupunkien ruuhkia ja tukkivat valtateitä. Ja mikä pahinta, lähes kaikissa on dieselmoottorit, jotka työntävät miljoonia tonneja saasteita ilmakehään joka vuosi. Norja suunnittelee nyt uutta tapaa päästä eroon osasta rekkaliikennettä – itsenäisten sähkökäyttöisten laivojen avulla.
The Norwegian Forum for Autonomous Ships (NFAS) on Norjan merenkulku- ja rannikkohallinnon syyskuussa 2016 käynnistämä yhteishanke, jonka tarkoituksena on ”luoda edellytykset testata osin tai täysin miehittämättömiä aluksia ja vaihtaa kokemuksia ja tietoa, jotka tekevät mahdolliseksi sellaisten alusten kehittämisen ja käytön.” NFAS on perustanut Trondheimin vuonoon testialueen itsenäisesti toimiville laivoille. Sillä on myös toinen testialue Grönlannissa.
– Emme vielä tiedä miten laajalle itsenäinen liikkuminen tulee laajenemaan tulevaisuuden merenkulussa, mutta Norjan merenkulkuhallinnolle on ehdottoman tärkeää olla keskeinen osallistuja tässä kehityksessä, sanoo merenkulun ja navigoinnin johtaja Olav Akselsen.
Yara ja Kongsberg aikovat rakentaa yhteistyössä maailman ensimmäisen itsenäisen ja päästöttömän laivan.
NFAS arvioi, että itsenäiset laivat voisivat alentaa rahtikustannuksia, mutta kysymys ei ole suurista konttilaivoista. Sen sijaa hankkeessa nähdään mahdollisuus uuden sukupolven pienempiin aluksiin, jotka voivat liikkua matalammissa vesissä ja käyttää laitureita, joissa ei tarvita tämän päivän valtavia konttinostureita. Aluksissa ei olisi mitään miehistötiloja, joten ne olisivat pienempiä ja kyvyempiä. Kevyemmissä laivoissa riittää pienemmät koneet ja ne kuluttavat vähemmän polttoainetta, olipa se elektronien tai molekyylien muodossa.
Vedellä on tärkeä osa siinä miten ihmiset ja tavarat liikkuvat Norjassa, koska siellä on paljon vuonoja ja jokia, jotka pitää ylittää siltojen, tunnelien tai lauttojen avulla. Itsenäiset sähkökäyttöiset laivat nähdään ihanteellisena mahdollisuutena Norjan laajalle rannikkoliikenteelle. Laivat voisivat käyttää joko akkuja tai polttokennoja energianlähteenään. Akut ladattaisiin tai polttokennon polttoaine tankattaisiin satamassa purkamisen ja lastaamisen aikana.
Itsenäisten laivojen ohjausteknologia on jo aktiivisen kehitystyön kohteena ja viimekädessä niitä valvoisi maissa oleva henkilökunta kauko-ohjauksella. Kun rannikkoliikenne on osoitettu toimivaksi, jatketaan valtamerialusten kanssa. Yhden ajatusmallin mukaan saattue pieniä laivoja voisi ylittää valtameren yhdessä ja hajaantua sitten kukin omaan kohdesatamaansa.
Yaran ja Kongsbergin video esittelee yhtiöiden suunnitteleman itsenäisen ja päästöttömän rahtilaivan konseptin.
Jouko Lampila | Lähde: Gas2 ja Kongsberg