Sähköautojen käyttökelpoisuus on enemmän kiinni akkujen lataamisen nopeudesta kuin toimintasäteestä. Israelilainen StoreDot esitteli kehittämäänsä teknologiaa CUBE TechFair -tapahtumassa Berliinissä.
Akkutekniikassa tunnutaan ottavan suuria harppauksia melkein päivittäin. Tämä lupaa hyvää sähköistyvälle liikenteelle ja sähkön varastoinnille. Seuraamme mielenkiinnolla mikä tai mitkä teknologiat ylittävät massamarkkinoiden riman.
Pitkä toimintasäde vai nopea lataus?
Nanotekniikkayhtiö StoreDot tunnetaan nopeasti ladattavista akuistaan ja viikko sitten yhtiö esitteli FlashBattery-teknologiaansa CUBE TechFair -näyttelyssä Berliinissä. Teknologia tekee auton akkujen lataamisesta yhtä nopeaa ja helppoa kuin bensatankin täyttäminen, koska akut voidaan ladata täyteen viidessä minuutissa ja sitten ajaa seuraavat 500 kilometriä.
Kilpailevat vaihtoehdot pyrkivät kasvattamaan toimintamatkaa yhdellä latauksella, mutta StoreDot keskittyy sähköautojen lataamiseen muutamassa minuutissa.
Nanotekniikkaa ja orgaanisia materiaaleja
StoreDot esitteli Berliinissä konseptinsa, jossa uudet orgaaniset komponentit yhdistettynä nanomateriaaleihin sovelletaan autokäyttöön. Yhtiön mukaan heidän akkuteknologiansa on nyt pitkällä kehitysvaiheessa ja sen arvioidaan olevan valmis markkinoille kolmen vuoden kuluessa.
FlashBattery-teknologiassa käytetyillä nanomateriaaleilla ja orgaanisilla komponenteilla vältetään litium-ion -akuissa yleinen grafiitin käyttö. Grafiitti ei StoreDotin mukaan kestä nopean latauksen tehoa, kun taas heidän käyttämänsä materiaalit eivät ole helposti syttyviä. Myös akkujen sisäinen resistanssi on tavallista pienempi ja siten ne ovat perinteistä teknologiaa turvallisempia.
Avain sähköautojen yleistymiseen?
– Nopea lataaminen on kriittinen puuttuva lenkki sähköautojen yleistymisessä, sanoo StoreDotin toimitusjohtaja Doron Myersdorf. – Nykyisten akkujen pitkä latausaika estää sähköisen liikenteen laajan yleistymisen. Me tutkimme vaihtoehtoja muutamien strategisten kumppanien kanssa autoteollisuudessa. Tavoitteemme on käynnistää tuotanto Aasiassa ja päästä massamarkkinoille mahdollisimman nopeasti.
Jouko Lampila | Lähde: StoreDot