Aurinkovoimalan ostaminen on edelleen kuluttajalle vaikeaa

Aurinkovoimalan ostaminen on edelleen kuluttajalle vaikeaa

Kuluttajien on vaikea hahmottaa kuinka hyvin aurinkosähkö toimisi heidän talossaan. Myös korkea hinta on hankinnan este.

Lumme Energia toteutti asiakaspaneelissaan 25.-26.8.2018 kyselyn, jolla tutkittiin kuluttajien asennetta aurinkosähköä kohtaan. Kysely lähetettiin 1452 panelistille, joista 1205 vastasi.

Aurinkosähköstä ei ole tarpeeksi tietoa

Yli puolet vastanneista asuu omakotitalossa, mikä tuntuu luonnolliselta Mikkelissä kotipaikkaansa pitävän Lumme Energian asiakaskunnassa. Vastaajista lähes puolet on yli 60-vuotiaita.

Omakotitalo-asujat haluavat tietää aurinkosähköstä joko ihmisiltä, joiden talossa on jo aurinkosähkö, tai Lumme Energian kotisivuilta. Kerrostalo/rivitaloasujat haluavat tietää aurinkosähköstä Lumme Energian kotisivuilta, ihmisiltä joiden taloyhtiössä on jo aurinkosähkö tai isännöitsijältä. Valtaosa ihmisistä on melko kiinnostuneita aurinkosähköstä. Aurinkosähkössä viehättää ajatus omavaraisuudesta ja sähkölaskun pieneneminen. Myös uuden teknologian haltuunotto on keskeinen asia.

Aurinkosähköstä ei selvästi ole tarpeeksi tietoa saatavilla ja sen ostaminen on tehty liian vaikeaksi. Kaiken kaikkiaan konkreettiset kustannukset ja konkreettinen säästö on ehkä se viestinnän kärki mihin pitäisi keskittyä eniten. Aurinkosähkön hankkiminen omaan taloon on valtaosalle vielä melko kaukaista tulevaisuutta, mutta joka kymmenes voisi kuvitella pyytävänsä tarjouksen vuoden sisällä, ja yli kolmannes muutaman vuoden sisällä.

Korkea hinta näyttää suurimmalta esteeltä

Kuluttajat tietävät, että ylijäämäsähkön voi myydä takaisin sähköverkkoon, ja sillä on ihmisille paljon merkitystä. Tärkeimmät koetut aurinkosähkön hyödyt ovat omavaraisuus, sähkölaskun pieneneminen ja sähkön myyminen takaisin sähköverkkoon. Myös arjen konkreettiset hyödyt boilerivedestä ilmalämpöpumppuun koetaan merkittäviksi hyödyksi.

Suurimpana oston esteenä on korkea hinta, mutta erittäin merkittävä oston este on, että ihmiset eivät yksinkertaisesti hahmota kuinka hyvin aurinkosähkö toimisi heidän talossaan tai taloyhtiössään. Suurin osa haluaisi maksaa hieman vähemmän, jos sähköyhtiö käyttää ylijäämän, mutta lähes yhtä moni maksaisi oman aurinkosähkövoimalan kerralla pois. Pelkkä kuukausimaksu kiinnostaa vähiten. Hybridiauto ja sähkökäyttöinen ruohonleikkuri tms. vempele voisi tulla taloon nopeammin, jos talossa olisi aurinkosähkö.

Selkeä ja yksinkertainen viestintä on vaikeaa

Tutkimuksen yhteenvedossa Lumme Energian asiakaskokemuspäällikkö Sampo Luoto kertoo tutkimuksen antaneen paljon hyvää palautetta yhtiön viestinnän kehittämiseen.

– Nyt tiedämme, että kerromme asioista aivan liian vaikeasti, sanoo Luoto. – Jatkossa kerromme aurinkosähköstä selvemmin ja helpommin.

Sama asia koskee myös Kestävä Energiatalous -julkaisua. Haluamme olla ymmärrettävä ja kertoa lukijoille merkityksellisiä asioita. Aina se ei ole helppoa. Kaikki palaute ja sisällön kehitysehdotukset ovat tervetulleita.

Jouko Lampila | Lähde: Lumme Energia