Myös raskas liikenne päästövapaaksi ja hiljaiseksi
Mercedes-Benz esittelee ensimmäiset täysin sähköiset kuorma-autot raskaaseen jakeluliikenteeseen. Toimintamatka on parhaimmillaan 200 km.
Daimler Trucks esitteli Stuttgatissa Mercedes-Benz Urban eTruckin, joka on ensimmäinen täyssähköinen kuorma-auto, suurimmalta kokonaispainoltaan 26 tonnia. Auton toimintamatka on enimmillään 200 km. – Koettelemme teknisesti järkevien mahdollisuuksien rajoja laajalla rintamalla, sanoo Daimler Trucks and Buses -yksikön toimitusjohtaja Wolfgang Bernhard.
Tämä tarkoittaa, että tulevaisuudessa raskaat sähkökäyttöiset kuorma-autot tulevat osallistumaan jakeluliikenteeseen – ilman paikallisia päästöjä ja lähes äänettömästi. Käytännön markkinoille tulo tapahtuu ensi vuosikymmenen alussa.
– Tähän asti sähkömoottoreiden käyttö kuorma-autoissa on ollut äärimmäisen rajallista. Kuitenkin kustannukset, suorituskyky ja latausnopeus kehittyvät niin nopeasti, että näemme muutoksen nyt tapahtuvan. Nyt on sähkökäyttöisten kuorma-autojen aika, sanoo Bernhard.
Esitellyssä autossa akkujen kapasiteetti on runsaat 200 kilowattituntia. Sähkömoottorit sijaitsevat takapyörien navoissa.
Jouko Lampila | Lähde: Mercedes-Benz