Bollinger – sähköauto maasturikuskien makuun

Bollinger – sähköauto maasturikuskien makuun

Tämä ei ole mikään city-maasturi vaan todellinen työkalu, joka tuo elävästi mieleen klassisen Land-Rover Defenderin ja saa Hummerit ja muut möhkäleet näyttämään kovin antiikkisilta.

Bollinger saattaa tuoda jollekin mieleen Bollinger shampanjan, joka on vuosikausia yhdistetty James Bondin mielijuomaksi. Siitä ei kuitenkaan ole kysymys, vaan Robert Bollinger on ihan oikea mies, joka on perustanut nimeään kantavan Bollinger Motors -yhtiön. Hän on katsonut, että sähkö on luonnollinen tapa liikuttaa tulevaisuuden autoja ja halunnut kehittää työkalun, joka on parempi kuin mikään sitä ennen.

Suuri amerikkalainen monikäyttöauto

Bollinger on amerikkalainen auto ja amerikkalaiseen tapaan suuri, vaikka sähköautoissa ollaan yleisesti menossa entistä kompaktimpaan suuntaan. Suuret nelivetoiset pickup-kuormurit ovat kuitenkin yksi Amerikan suosituimpia autoluokkia ja aivan ilmeisesti Bollinger haluaa tähdätä juuri tähän markkinaan.

Lyhyt

Bollinger tuo elävästi mieleen Land-Rover Defenderin, vaikka autoilla ei liene mitään sukulaisuutta keskenään. Klassiset linjat toimivat aina!

Auto vaikuttaa hyvin pelkistetyltä, eikä siinä ole mitään kromiloistoa tai ”dollarihymyn” ilmettä, vaan suorat pellit, ovien ulkopuoliset saranat ja selkeän työkalumainen ulkoasu. Bollinger on vaikuttava ja näyttää olevan hyvin suunniteltu ja hyvin ajateltu. Autossa on järkeä, jos pitää ajaa maanteiden ulkopuolella. Yhtiön ohjelmassa on kaksi versiota, viisiovinen umpimalli B1 sekä lähes metrin pidempi avolavaversio B2. Molemmissa malleissa on identtinen tekniikka ja neljä istuinpaikkaa.

Pickup

Avolavamallissa on umpimallin tapaan neljä ovea ja neljä istuinpaikkaa sekä avattava hytin takaseinä.

Luukut auki

Bollingerin erikoisuus on, että sen läpi on suora näkyvyys, kun luukut ovat auki. Pitkien kappaleiden kuljettaminen onnistuu helposti ainakin kesäaikaan.

Lähes kaksi metriä leveässä autossa on paljon tilaa ja molemmissa malleissa on erikoisuus, jonka sähkökäyttö tekee mahdolliseksi: avautuvan takaoven lisäksi myös auton keulassa on avautuva luukku ja koko auton läpi kulkee tasainen kuormatila, joka tekee mahdolliseksi jopa 5 – 6 metriä pitkien kappaleiden kuljettamisen. Auton keulassahan ei ole moottoria, joka täyttäisi keulapellin alustan.

Kuorma

Takapenkit kääntyvät sivuun molemmissa malleissa ja kuormaa mahtuu pitkästi ja suuren kantavuuden ja ilmajousituksen ansiosta myös raskaasti.

Alusta asti suunniteltu

Yhtiö kertoo aloittaneensa auton suunnittelun puhtaasta paperiarkista vuonna 2014. Auto on tehty alumiinista runkoa myöten. Siinä on kaksi sähkömoottoria, yksi kummallekin akselille, ilmajousitus ja hyvät maasto-ominaisuudet. Kaikkea tyypillistä sähköautojen luksus-varustelua on vältetty. Autossa ei ole suuria kosketusnäyttöjä vaan aivan tavalliset mittarit.

Moottoreiden yhteisteho on 388 kilowattia (kW) eli 520 hevosvoimaa! Vääntömomentti on 700 Nm, kiihtyvyys nollasta sataan noin 6,5 sekuntia ja huippunopeus 160 km/h. Tehoa ja suorituskykyä on siis riittämiin. Energiapakettina on 120 kWh akusto, jonka pitäisi taata toimintamatkaksi ainakin 320 km. Tason 2 lataus kestää 10 tuntia ja myös tason 3 DC-lataus onnistuu 75 minuutissa.

Suuresta koosta ja suuresta akusta huolimatta auton omapaino on vain hiukan yli kaksi tonnia. Pienempi malli on noin 90 kg avolavamallia kevyempi ja sillä on saman verran suurempi kantavuus. Molempien mallien kokonaispaino on 4,5 tonnia, joten meillä ne menisivät ilmeisesti heittämällä kuorma-autoiksi ja siten verovapaiksi.

Parin vuoden päästä tuotantoon

Bollingerista on olemassa kaksi protokappaletta ja niiden esittely on herättänyt paljon mielenkiintoa ja valmistajan mukaan 20 000 alustavaa varausta. Tuotannon piti alun perin alkaa jo tänä vuonna, mutta tällä hetkellä aloitusvuodeksi ilmoitetaan 2020. Valmistajaksi haetaan kokenutta autotehdasta, joka osaa ratkaista valmistukseen liittyvät konkreettiset kysymykset sujuvasti ja taloudellisesti.

Pari

Bollingerin sähköautokonsepti vaikuttaa mielenkiintoiselta ja saa varmasti maastoautoihin vakavasti suhtautuvien kuskien huomion puoleensa. Odotamme tulevaa kehitystä.

Autojen hintaa ei ole vielä ilmoitettu, mutta sen kuvaillaan olevan samalla tasolla hyvin varustellun city-maasturin kanssa. Joidenkin ulkopuolisten tahojen arvailut hinnasta liikkuvat 40 000 – 50 000 USD luokassa. Ennakkotietojen mukaan auto on aluksi saatavana vain USA:ssa, mutta vienti Eurooppaan ja muualle on myös suunnitelmissa. Eri alueiden vaatimukset on huomioitu alusta alkaen.

Alustavat tekniset tiedot

Seuraavassa on valmistajan ilmoittamat tekniset tiedot. B1 malli kokonaisuutena ja sen jälkeen B2 mallin osalta ne tiedot, jotka poikkeavat B1-mallista.

Malli B1

– Kaksi moottoria, edessä ja takana
– 520 hp = 388 kW
– Vääntömomentti 700 Nm
– 0-100 kiihtyvyys 6,5 s
– Huippunopeus 160 km/h

– Maavara 38 cm
– Joustomatka 25 cm
– (Maavara säädettävissä 25-50 cm)
– Ilmajousitus
– Kantavuus 2.360 kg
– Vetokyky 3.400 kp
– Rengaskoko LT285/70R17
– Kahluusyvyys 90 cm

– 120 kWh akusto
– 320 km toimintamatka (arvio)
– Lataus taso 1 ja 2: J1772-portti
– Lataus taso 3: CCS-portti (Nopea DC)
– Lataava jarrutus
– Latausaika 10 h (taso 2, 220 V)
– Latausaika 75 min (taso 3 DC)

– Omapaino 2.177 kg
– Kokonaispaino 4.530 kg
– Painojakauma 45/55
– Kohtauskulma 52°
– Ylityskulma 30°
– Jättökulma 43°

– Akseliväli 302 cm
– Pituus 435 cm
– Leveys 196 cm (ilman peilejä)
– Korkeus 185 cm
– Raideleveys 168 cm

– 4 istuinpaikkaa
– Kuormatila yli 3 m3
– 40 (L) x 35 (K) cm läpi auton tila
– Kuorman pituus max 5 m

Malli B2 avolavan poikkeavat tiedot

– Kantavuus 2.270 kg
– Omapaino 2.270 kg
– Ylityskulma 25°
– Jättökulma 28°
– Akseliväli 353 cm
– Pituus 525 cm
– 33 (L) x 35 (K) cm läpi auton tila
– Kuorman pituus max 5,9 m

Yllä oleva video on 30 sekunnin traileri Bollingerin rakentamisesta.

Aiheesta syvällisemmin kiinnostuneille tässä reilun 10 minuutin video Bollingerin synnystä.

Jouko Lampila | Lähde: Bollinger Motors