Neste tuo uusiutuva Neste MY -dieselin jakeluun 11 uudelle paikkakunnalle loppuvuoden 2019 aikana. Laajennuksen myötä tätä uusiutuvaa polttoainetta voi tankata ensimmäistä kertaa Nokialla, Lappeenrannassa, Mikkelissä, Kotkassa, Kuusankoskella, Pukarossa, Hollolassa, Kauhavalla, Loimaalla, Huittisissa ja Pietarsaaressa.
Otsikossa mainittu Mikkeli koskettaa erityisesti allekirjoittanutta, koska olen käyttänyt uusiutuvaa dieseliä pian kolme vuotta ja asun Hirvensalmella. Dieseliä on pitänyt varata pariin isoon kanisteriin, koska meiltä päin sitä ei ole saanut. Mikkeli on meitä lähin kaupunki ja siellä pitää asioida aika usein, joten uusi tilanne ilahduttaa minua suuresti.
Kaikki käyttämään uusiutuvaa dieseliä
– Haluamme rakentaa koko Suomen kattavan Neste MY uusiutuvaa dieseliä tarjoavan asemaverkoston, jotta mahdollisimman moni dieselautoilija voi pienentää omaa hiilijalanjälkeään. Uusiutuvan vaihtoehtomme avulla dieselautoilijan kasvihuonekaasupäästöt vähenevät keskimäärin 90 % verrattuna fossiiliseen dieseliin. Laajentamalla polttoaineen saatavuutta vastaamme kasvavaan kysyntään ja kuluttajien toiveisiin, kertoo Nesteen Suomen asemaverkoston myynnistä vastaava liiketoimintajohtaja Katri Taskinen.
Mikkelin Otavankadun Nesteelle asennettiin muutama päivä sitten uusi pumppu, josta saa myös uusiutuvaa dieseliä.
Neste MY uusiutuvaa dieseliä on tähän mennessä voinut tankata 35 henkilöautoille tarkoitetuilta ja 16 raskaan liikenteen asemalta. Uusista asemista suurin osa on kevyen liikenteen asemia, joilla uusiutuvaa polttoainetta voi tankata henkilö- ja pakettiautoihin. Kaksi asemaa ovat raskaalle kalustolle tarkoitettuja Neste Truck -asemia.
Uusiutuva diesel löytyy entistä paremmin
– On hienoa huomata, että entistä useampi suomalainen haluaa tehdä vastuullisia valintoja arjessaan. Neste MY uusiutuvan dieselin valitsee tällä hetkellä jo joka viides autoilija niillä asemilla, joilla se on tarjolla. Pääkaupunkiseudun asemilla suosio on noussut lähes 30 %:iin. Uskomme uusien asemien kasvattavan kysyntää entisestään, Taskinen jatkaa.
Neste MY uusiutuva diesel on Nesteen kehittämä suomalainen innovaatio, joka on valmistettu kokonaan jätteistä ja tähteistä. Neste MY uusiutuvan dieselin tankkaaminen on helppoa, sillä se soveltuu kaikkiin dieselautoihin ja -moottoreihin sellaisenaan ilman muutoksia olemassa olevaan moottoriin tai ajoneuvoon.
Uudet Neste MY uusiutuvaa dieseliä myyvät asemat:
- Neste Express Nokia Souranderintie (11/2019)
- Neste K Lappeenranta Simolantie (11/2019)
- Neste Express Mikkeli Otavankatu (11/2019)
- Neste Express Hämeenlinna Hämeensaari (11/2019)
- Neste Express Helsinki Herttoniemi (12/2019)
- Neste K Vantaa Keimola Itä (12/2019)
- Neste Express Kotka Kotkantie (12/2019)
- Neste Automaatti Rovaniemi Saarenkylä (11/2019)
- Neste Automaatti Kuopio Kolmisoppi (11/2019)
- Neste Automaatti Kouvola Veturi (11/2019)
- Neste Automaatti Lapinjärvi Pukaro (11/2019)
- Neste Automaatti Lahti Karisto (11/2019)
- Neste Automaatti Hollola Hopeakallio (11/2019)
- Neste Automaatti Kauhava kk (11/2019)
- Neste Automaatti Loimaa (11/2019)
- Neste Automaatti Huittinen (11/2019)
- Neste Truck+ Pietarsaari Autotie (11/2019)
- Neste Truck+ Vantaa Keimola Itä (12/2019)
Laajennuksen myötä uusiutuvaa dieseliä voi tankata jo lähes 70 asemalla Suomessa. Lähimmän Neste MY uusiutuvaa dieseliä myyvän Neste-aseman tiedot Suomessa löydät osoitteesta: www.neste.fi/asemahaku
Hinnoissa on eroja asemalta toiselle
Mikkelin Nesteellä uusiutuvan dieselin hinta oli alkuviikosta 1,587 euroa litralta (€/l), kun fossiilisen dieselin hinta oli 1,417 €/l. Hintaeroa oli siis 0,17 €/l, mikä minun ajomäärälläni tarkoittaa vajaan 30 euron lisäkustannusta kuukaudessa.
Hinnoittelun logiikkaa on joskus vaikea ymmärtää. Nesteen mukaan uusiutuva diesel olisi 0,19 €/l kalliimpaa kuin fossiilinen. Toisaalta reilut pari vuotta sitten esimerkiksi Vantaan Variston Nesteellä hintaero oli vain 0,05 €/l. Asemien pitäjät ovat toki itsenäisiä yrittäjiä ja hinnoittelevat tuotteensa parhaaksi katsomallaan tavalla.
Tankille.fi palvelun tiedoista käy ilmi, että tänään uusiutuva maksaa Variston Nesteellä 1,594 €/l, kun Vihdintietä etelään noin kolmen kilometrin päässä Konalan Nesteellä hinta on 1,509 €/l. Eroa siis 8,5 senttiä. Molemmilla näistä asemista hintaero uusiutuvan ja fossiilisen välillä näyttäisi olevan 8,5–9 senttiä litralta. Uusiutuvaan siirtymisen ei pitäisi olla hinnasta kiinni!
Jouko Lampila