Tuleeko ilmalaiva takaisin?

Brittiläinen Hybrid Air Vehicles on rakentanut tällä hetkellä maailman suurimman ilma-aluksen, Airlander 10 -ilmalaivan.

Alus on juuri tuotu ulos hangaaristaan ja sille tehdään vielä lukuisia testejä ennen ensilentoa.

Alkujaan Yhdysvaltain armeijan LEMV-projektiin rakennettu ilmalaiva on projektin päättymisen jälkeen rakennettu uudelleen siviilikäyttöä varten. Vuonna 2007 perustettu yritys näkee ilmalaivassa lukuisia mahdollisuuksia tulevaisuuden ilmailuliikenteen palvelijana.

92 metriä pitkä ja 38.000 kuutiometriä tilavuudeltaan oleva ilmalaiva on kuin kaksi rinnakkain sulautunutta suurta sikaria. Runko on rakennettu laminoidusta kankaasta ja täytetty heliumilla. Paine rungon sisäpuolella pitää sen muodossaan, jäykkää runkoa ei ole.

Aluksen ensisijainen käyttöalue voi olla rahdin kuljetuksessa ja nostoissa vaikeakulkuisilla alueilla. Ilmalaiva ei tarvitse erityistä lentokenttää, vaan voi laskeutua mille tahansa tasaiselle alueelle, jäälle tai myös veteen.

Airlander 10 -aluksen suurin risteilynopeus on noin 150 kilometriä tunnissa ja rahti- tai nostokapasiteetti kymmenen tonnia. Piirustuspöydällä on myös isoveli Airlander 50, joka pystyisi kantamaan 50 tonnin taakan.

Jouko Lampila | Lähde: Hybrid Air Vehicles