Maailman ensimmäinen LNG-käyttöinen jäänmurtaja Polaris luovutettu

Maailman ensimmäinen LNG-käyttöinen jäänmurtaja Polaris luovutettu

Arctech Helsinki Shipyard Oy luovutti Suomen jäänmurtajalaivaston tehokkaimman tulokkaan, jäänmurtaja Polariksen Liikennevirastolle 28.9.2016.

Liikennevirasto luovutti aluksen edelleen Arctia Icebreaking Oy:lle. Helsingin telakalla rakennettu prototyyppialus on tehty palvelemaan 50 vuoden ajan jäänmurto-, öljyntorjunta- ja hätähinaustehtävissä. Edellisen kerran saman kokoluokan jäänmurtaja on valmistunut Suomen käyttöön vuonna 1994.

Jäänmurtaja Polaris on suomalaisen laivanrakennuksen taidonnäyte. Aluksessa on käytetty innovatiivista suunnittelua runkomuodossa ja potkurilaitejärjestelyssä. Alus voi käyttää polttoaineenaan joko nesteytettyä maakaasua tai matalarikkistä dieseliä. Jatkossa ilmeisesti myös nesteytettyä biokaasua, kun sitä tulee tarjolle.

Alus täyttää lisäksi kansainväliset IMO:n Tier III -päästövaatimukset sekä Itämeren aluetta koskevat erityisvaatimukset rikkipäästöille. Aluksessa on kolme 360° astetta pyörivää Azipod-propulsiolaitetta, mikä mahdollistaa erinomaisen ohjailtavuuden. Polariksen jäänmurtokyky on 3,5 solmun nopeudella 1,8 metriä jäätä.

”Jäänmurtaja Polaris on teknisiltä ominaisuuksiltaan erittäin monipuolinen alus. Se kykenee operoimaan kaikissa Itämeren jääolosuhteissa ja voi käyttää polttoaineena kaikissa tilanteissa joko kaasua tai dieselöljyä. Olemme ylpeitä, että olemme saaneet rakentaa tämän aluksen, joka tulee palvelemaan Suomen merenkulkua tulevina vuosikymmeninä”, kommentoi Arctech Helsinki Shipyardin toimitusjohtaja Esko Mustamäki.

Päätiedot:


Pituus: 110 m
Leveys: 24,4 m
Suunnittelusyväys: 8 m
Nopeus: 17 kn
Bruttovetoisuus: 9300
Kantavuus: 3000 t
Miehistö: 16 (+8)
Luokitus: Lloyd’s Register
Jääluokka: PC4
Diesel-sähköinen potkurikoneisto:
Pääkoneet Wärtsilä 2 x 6000 kW, 2 x 4500 kW, 1 x 1280 kW, Dual fuel
Ruoripotkurit ABB Azipod 2 x 6500 kW (perä), 1 x 6000 kW (keula)
LNG-tankit: 2 x 400 m3
Öljynkeräyskapasiteetti: 1400 m3
Hinausvinssi: 300 m, 110 t
Paaluveto: 214 t
Jäänmurtokyky: 3,5 kn / 1,8 m
Tilaaja: Liikennevirasto

Jouko Lampila | Lähde: Archtech

Video jäänmurtaja Polariksen rakentamisesta: