Gasum panostaa kaasutankkausasemien verkoston rakentamiseen

Gasum panostaa kaasutankkausasemien verkoston rakentamiseen

Turun ensimmäinen kaasutankkausasema Tuontiväylällä vihittiin käyttöön avajaisseminaarissa maanantaina. Kaasutankkausasema avautui autoilijoiden käyttöön jo viime viikolla. 

Gasum on sitoutunut panostamaan kaasuautoilun kehittämiseen ja tavoitteena on rakentaa ensi vuonna Turun alueelle kaksi kaasutankkausasemaa lisää.

Kaasuautot tarvitsevat asemia

Turun seudulla on kasvava kiinnostus kaasuautoilua kohtaan. Kaasuinfrastruktuurin kehittyminen on keskeistä kaasuautoilun yleistymisen kannalta. Gasum rakentaa 35 uutta tankkausasemaa seuraavan kymmenen vuoden aikana.

Turun sataman läheisyydessä Tuontiväylällä sijaitseva asema on Suomen ensimmäinen niin henkilöautoille, hyötyajoneuvoille kuin raskaalle liikenteellekin tarkoitettu kaasutankkausasema. Gasumin toimitusjohtaja Johanna Lamminen kertoi avajaisseminaarissa Turun tankkausaseman merkityksestä Suomen kaasuinfrastruktuurin kehittämisessä. Turun seudulla toimii myös yhtiön biokaasulaitos, jossa käsitellään paikalliset puhdistamolietteet.

– Olen tyytyväinen, että vihdoin saamme kaasun myös Varsinais-Suomeen. Olemme sitoutuneet panostamaan vähäpäästöisen liikennekaasumarkkinan kehittämiseen lisäämällä liikennekaasun tarjontaa merkittävästi keskeisillä kysyntäalueilla Suomessa. Varsinais-Suomen seutu on meille tärkeä alue, koska kaksi kiertotaloutta edistävää biokaasulaitostamme sijaitsee Turussa ja Vehmaalla. Haluamme näyttää esimerkkiä ja otamme yhtiömme käyttöön ensimmäiset kaksi LNG-käyttöistä rekkaa, jotka kuljettavat seudulla puhdistamolietteitä ja kierrätysravinteita asiakkaillemme, kertoo Lamminen.

Paineistettua tai nesteytettyä

Tankkausasemalta saa tankattua paineistettua sekä nesteytettyä maa- ja biokaasua. Paineistettu maa- ja biokaasu käy polttoaineeksi henkilö-, jakelu-, jäteautoihin ja busseihin. Nesteytetty maa- ja biokaasu (LNG/LBG) soveltuu taas raskaan liikenteen ajoneuvoihin. LNG-käyttöiset rekat vähentävät hiukkaspäästöjä ja operoivat hiljaisemmin.

– Kaasu on monipuolinen ja puhdas energianlähde. Turun tavoitteena on olla hiilineutraali kaupunki vuoteen 2040 mennessä. Suurimmat päästövähennykset on mahdollista tehdä alueemme lämmön- ja sähköntuotannossa sekä liikenteessä. Kaasuinfrastruktuurin laajeneminen Turkuun luokin uusia mahdollisuuksia kaupungille, kuntalaisille ja alueen teollisuudelle sekä liikenteelle, Turun kaupunginhallituksen puheenjohtaja Olli Manni sanoo.

– Haluamme vastuullisena toimijana olla myös mukana edistämässä uusien ympäristöystävällisten käytäntöjen ja tekniikoiden hyödyntämistä Turun alueella, sanoo Turun sataman toimitusjohtaja Christian Ramberg.

Gasum rakentaa tankkausasemia

Gasum on sitoutunut panostamaan vähäpäästöisen liikennekaasumarkkinan kehittämiseen lisäämällä liikennekaasun tarjontaa merkittävästi keskeisillä kysyntäalueilla Suomessa. Yhtiöllä on meneillään useita kaasutankkausasemahankkeita ympäri Suomea. Turun alueelle tavoitteena on rakentaa kaksi asemaa lisää ensi vuonna 2017. Ensimmäisiin raskaan liikenteen tankkausasemiin Gasum saa Verkkojen Eurooppa (Connecting Europe Facility) -tukea, jonka avulla selvitetään LNG/LCNG -tankkausasemaverkoston mahdollisuuksia ja toteutetaan neljä pilottiasemaa erityisesti raskaalle liikenteelle Turun ja Vuosaaren tankkausasemien lisäksi asemat tulevat Vantaalle ja Jyväskylään.

Jouko Lampila | Lähde: Gasum