Italian energiajättiläinen Enel, Itävallan sähköyhtiö Verbund ja autotehtaat Renault, Nissan, BMW ja VW Group Italia ryhtyvät rakentamaan 200 pikalatausaseman verkostoa Italiaan ja Itävaltaan.
Projektin tiedotteessa kerrotaan, että Electric Vehicle Arteries (EVA+) on sähköisen liikenteen projekti, joka toteutetaan Italiassa ja Itävallassa. Projektille on jo myönnetty enintään 4,2 miljoonan euron EU-apuraha. EVA+ -projekti julkistetaan virallisesti Brysselissä tammikuussa 2017.
Projektin ideana on tehdä sähköautojen käyttö paremmin mahdolliseksi Italiassa ja Itävallassa, koska pikalatausverkoston puuttuminen on merkittävin jäljellä oleva este sähköautojen laajalle käyttöönotolle. Sama este on myös monessa muussa maassa – kuten Suomessakin.
3-vuotisen projektin aikana tullaan rakentamaan 200 monistandardi-pikalatausasemaa, jotka tukevat kaikkia pikalatausstandardeja (CSS Combo 2, CHAdeMO ja AC charging). Asemista 180 on Enelin kehittämiä Fast Recharge Plus -asemia, joissa voidaan ladata samanaikaisesti kaksi ajoneuvoa 20 minuutissa. Enel asentaa Italiaan nämä asemat, joissa voidaan siten ladata 360 ajoneuvoa yhtä aikaa. Verbundin verkkoyhtiö Smatrics asentaa Itävaltaan loput 20 asemaa, jotka myös tukevat kaikkia pikalataustapoja.
Projektin alussa tullaan haastattelemaan potentiaalisia asiakkaita ja sen perusteella päättämään latausasemien tarkat sijoituspaikat. Moottoriteiden ja muiden valtaväylien varrella sijaitsevat asemat tulevat yhdistämään kaupunkitaajamat ja tekevät siten mahdolliseksi sähköautojen käytön pitkillä matkoilla kaupunkien ulkopuolella.
Tiedotteen mukaan Euroopan komissio tulee osallistumaan hankkeen rahoitukseen enintään 50 prosentin osuudella. Tavoitteena on kehittää liikenteen rakenteita koko Euroopassa ja tehdä mahdolliseksi koko Euroopan unionin kattava pikalatausasemien verkosto.
Jouko Lampila | Lähde: EVA+ -projekti