Murretaan jäätä mieluummin LNG:n kuin polttoöljyn voimalla

Suomen ensimmäinen nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä toisena polttoaineenaan käyttävä Arctian uusin jäänmurtaja Polaris bunkrattiin Scangasin Porin LNG-terminaalissa.

Jäänmurtaja Polaris lähti jäänmurtotehtäviin Perämerelle Helsingin Katajanokalta ja saapui Skangasin Porin LNG-terminaalille 10.1.2017 bunkrattavaksi. Polaris on Suomen ensimmäinen jäänmurtaja, joka käyttää toisena polttoaineenaan nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä (Liquefied Natural Gas). LNG polttoaineena vähentää meriliikenteessä niin hiilidioksidi- kuin muitakin päästöjä. Polaris on maailman ympäristöystävällisin ja tehokkain jäänmurtaja (22 MW). Polarikseen bunkrattiin onnistuneessa operaatiossa noin 700 kuutiometriä LNG:tä.

Polaris on Arctian nykyisen laivaston kahdeksas jäänmurtaja. Laiva käyttää polttoaineenaan puhtainta meriliikenteen polttoainetta LNG:tä ja noudattaa ECA-alueiden, kuten Itämeren, uusia ja tiukempia päästömääräyksiä. Kansainvälinen merenkulkualan julkaisu Maritime Reporter & Engineering News sijoitti joulukuussa 2016 Polariksen 3. sijalle listallaan vuoden 2016 merkittävimmistä uusista aluksista.

Scangas on suomalaisen Gasum Oy:n tytäryhtiö, jonka osakkaina ovat Gasum Oy (51 %) ja norjalainen Lyse Energi AS (49 %). Yhtiö toimittaa LNG:tä merenkulun, teollisuuden ja raskaan maaliikenteen tarpeisiin. Scangasin rakennuttama Suomen ensimmäinen LNG-terminaali avattiin Porin Tahkoluodon öljy- ja kemikaalisatamaan syyskuussa 2016. Terminaalin LNG-varastointikapasiteetti on noin 30 000 m3 eli 15 000 tonnia nesteytettyä maakaasua.

porvoo-plant

Scangasin nesteytyslaitos Porvoossa avattiin vuonna 2010. Laitos tuottaa lähes 20 000 tonnia nesteytettyä maakaasua vuodessa.

Maakaasu on käytännössä metaania, joka saadaan nesteytettyä normaalipaineessa -160 celsiusasteen kylmyydessä. Scangasilla on Porvoossa maakaasun nesteytyslaitos. Samassa laitoksessa voidaan tuottaa myös nesteytettyä biokaasua eli LBG:tä.

Jouko Lampila | Lähde: Skangas