Suomen ensimmäinen nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä toisena polttoaineenaan käyttävä Arctian uusin jäänmurtaja Polaris bunkrattiin Scangasin Porin LNG-terminaalissa.
Jäänmurtaja Polaris lähti jäänmurtotehtäviin Perämerelle Helsingin Katajanokalta ja saapui Skangasin Porin LNG-terminaalille 10.1.2017 bunkrattavaksi. Polaris on Suomen ensimmäinen jäänmurtaja, joka käyttää toisena polttoaineenaan nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä (Liquefied Natural Gas). LNG polttoaineena vähentää meriliikenteessä niin hiilidioksidi- kuin muitakin päästöjä. Polaris on maailman ympäristöystävällisin ja tehokkain jäänmurtaja (22 MW). Polarikseen bunkrattiin onnistuneessa operaatiossa noin 700 kuutiometriä LNG:tä.
Polaris on Arctian nykyisen laivaston kahdeksas jäänmurtaja. Laiva käyttää polttoaineenaan puhtainta meriliikenteen polttoainetta LNG:tä ja noudattaa ECA-alueiden, kuten Itämeren, uusia ja tiukempia päästömääräyksiä. Kansainvälinen merenkulkualan julkaisu Maritime Reporter & Engineering News sijoitti joulukuussa 2016 Polariksen 3. sijalle listallaan vuoden 2016 merkittävimmistä uusista aluksista.
Scangas on suomalaisen Gasum Oy:n tytäryhtiö, jonka osakkaina ovat Gasum Oy (51 %) ja norjalainen Lyse Energi AS (49 %). Yhtiö toimittaa LNG:tä merenkulun, teollisuuden ja raskaan maaliikenteen tarpeisiin. Scangasin rakennuttama Suomen ensimmäinen LNG-terminaali avattiin Porin Tahkoluodon öljy- ja kemikaalisatamaan syyskuussa 2016. Terminaalin LNG-varastointikapasiteetti on noin 30 000 m3 eli 15 000 tonnia nesteytettyä maakaasua.
Scangasin nesteytyslaitos Porvoossa avattiin vuonna 2010. Laitos tuottaa lähes 20 000 tonnia nesteytettyä maakaasua vuodessa.
Maakaasu on käytännössä metaania, joka saadaan nesteytettyä normaalipaineessa -160 celsiusasteen kylmyydessä. Scangasilla on Porvoossa maakaasun nesteytyslaitos. Samassa laitoksessa voidaan tuottaa myös nesteytettyä biokaasua eli LBG:tä.
Jouko Lampila | Lähde: Skangas