Värnamon kaupunki on tilannut Volvolta hybridibussit, joilla kaupungin koko joukkoliikenne tullaan hoitamaan ensi syksystä lähtien.
Värnamo on Etelä-Ruotsissa sijaitseva 19 000 asukkaan kaupunki ja sähköisen joukkoliikenteen toteuttamiseen riittää ”vain” neljä Volvo 7900 Electric -hybridibussia. Bussitilaus ja bussien liittäminen kaupungin liikennejärjestelmään valmistuu syksyyn 2017 mennessä.
Värnamo näyttää esimerkkiä isommille
Toimituksen valmistuttua Värnamo on ilmeisesti ensimmäinen Ruotsin kaupunki, jossa julkinen liikenne hoidetaan kokonaan sähkökäyttöisillä busseilla.
– On todella hienoa, että Värnamo on päättänyt näyttää esimerkkiä ja rakentaa ympäristöystävällisen julkisen liikennejärjestelmän meidän hybridibussiemme avulla, sanoo Volvo bussien avainasiakaspäällikkö Martin Spjern. – Sähkökäyttöiset bussit ovat tulevaisuutta sekä suurissa että pienissä kaupungeissa.
Bussiliikenteen sähköistäminen tuo tullessaan aikaisempaa miellyttävämmän julkisen liikenteen ja parantaa kaupunkiympäristöä, koska bussit ovat hiljaisia ja ilmanlaatu paranee. Samalla bussit liikennöivät entistä tiheämmin ja liikkuminen helpottuu. Merkittävä syy tähän on myös aivan uusi bussikaista. Tavoitteena on nelinkertaistaa julkisen liikenteen käyttömäärä kolmen vuoden aikana.
– Olemme erittäin tyytyväisiä tähän investointiin. Se osoittaa, että on mahdollista olla teknologian kehityksen eturintamassa, vaikka et kuulu Ruotsin suurimpien kaupunkien joukkoon, sanoo alueen poliitikko Rune Backlund.
Ympäristöystävällinen ratkaisu avaimet käteen
Volvo 7900 Electric -hybridibussit kulkevat Värnamossa sähköllä ilman mitään pakokaasupäästöjä noin 70 prosenttia reitistään. Akkujen lataaminen latausasemalla kestää noin 3-4 minuuttia. Vastaaviin dieselbusseihin verrattuna hybridibussit kuluttavat kaikkiaan noin 60 prosenttia vähemmän energiaa. Värnamon bussit käyttävät uusiutuvaa sähköä ja biodieseliä ja vähentävät hiilidioksidipäästöjä 90 prosenttia.
Neljä hybridibussia ja ja niiden ABB-latausasema toimitetaan avaimet käteen -ratkaisuna. Volvo vastaa bussien ja niiden akkujen huollosta ja ylläpidosta kiinteällä kuukausimaksulla.
Volvo 7900 Electric -hybridibussi
- Käyttää sähköä noin 70% reitistä
- Hiljainen ja päästötön sähköllä ajettaessa
- 60% pienempi energiankulutus verrattuna vastaavaan dieselbussiin
- 75-90% pienemmät CO2-päästöt 1), polttoaineesta riippuen
- Varustettu sähkömoottorilla, akuilla ja pienellä dieselmoottorilla
- Akut pikaladataan 3-4 minuutissa
1) Arvioitu luku 10 km kaupunkireitillä, verrattuna Euro 6 -dieselbussiin.
ABB OppCharge (Opportunity Charging) -latausasema
- Avoin liittymä ajoneuvon ja latausaseman välillä
- Latausteho 150 tai 450 kilowattia
- Latauspylvääsen asennetun pantografin ansiosta bussin katolla on edullinen ja kevyt latausratkaisu
- Galvaaninen sähköliityntä pantografin kautta, kommunikointi latausaseman ja bussin välillä WiFi-yhteydellä
Lisätietoa OppChrge-ratkaisusta: www.oppcharge.org
Jouko Lampila | Lähde: Volvo Buses