Yli puolet sähköasiakkaista on kiinnostunut joustamaan sähkön kulutuksessa ja jo nyt 10 % joustaa omassa sähkönkulutuksessaan, kertoo Kantar TNS:n Energiabarometri.
Motiivina joustoon on tietenkin hinta, mutta myös ekologisuus. Jopa puolet suomalaisista on valmis tekemään elämäntapamuutoksia ympäristön suojelemiseksi. Kulutuksen joustosta ovat kiinnostuneet eniten omakotitaloissa asuvat ja korkeammin koulutetut.
Yleisin joustokeino tällä hetkellä on kodinkoneiden käytön siirtäminen edullisempaan ajankohtaan. Sähköllä kotinsa lämmittävistä kolmannes siirtää lämminvesivaraajan lämmitystä jo nyt. Muita joustokeinoja ovat mm. lamppujen sammuttaminen, energiansäästölamppujen käyttö ja kodin lämpötilan laskeminen. Viidennes sähköasiakkaista olisi joustosta kiinnostunut, mutta kokee, ettei heillä ole mahdollisuuksia joustoon.
Uusiutuvan energian käytössä Suomi kuuluu EU-maiden kärkijoukkoon. Tarjonnan kasvun myötä uusiutuvalla energialla tuotettua sähköä käyttää jo neljäsosa kotitalouksista. Myös uusiutuvan energian tuottaminen kiinnostaa. Lähes puolet on kiinnostunut tuottamaan käyttämäänsä sähköä itse, mutta vasta 2 % kotitalouksista on ryhtynyt tuottamaan sähköä. Pörssisähköä käyttää 15 % kotitalouksista.
Entä mitä palvelua kuluttaja odottaa sähköyhtiöltä – somea, puhelinta vai perinteisiä kirjeitä? Sähköyhtiöiden palvelukanavista tärkein on sähköinen asiakaspalvelu. Sähköyhtiöltä yhteydenottoja toivotaan sähköpostitse. Sähköasiakkaat ovat mieluiten yhteydessä sähköyhtiöön sähköpostilla ja puhelimella. Kantar TNS:n Energiabarometritutkimuksessa sähköyhtiöiden sähköisistä asiakaspalveluista 67 % vastasi jokaiseen lähetettyyn sähköpostiviestiin. Keskimääräinen vastausaika oli 11:07 tuntia, nopein yhtiö vastasi keskimäärin tunnissa ja hitain yhtiö vastasi keskimäärin 55 tunnissa.
Vaikka media uutisoi aktiivisesti uusiutuvasta energiasta, energiainnovaatioista ja älykkäistä sähkömittareista, eivät sähkömarkkinat edelleenkään kiinnosta suurta yleisöä. Sähköyhtiöiden asiakassuhteiden lujuus on yleisesti ottaen heikkoa. Kotitalouksien isoimpia sähköistäjiä ovat Fortum, Helen, Vattenfall ja Loiste. Näistä yhtiöistä vahvimmat asiakassuhteet on Helenillä. Helenin asiakkaat myös suosittelevat omaa sähköyhtiötään todennäköisemmin kuin muiden isojen sähköyhtiöiden asiakkaat.
Kantar TNS (entinen TNS Gallup) tutkii Energiabarometrissa sähkömarkkinoita neljä kertaa vuodessa. TNS Energiabarometri paljastaa sähköasioista päättävien kuluttajien näkemykset ajankohtaisista energia-alan kysymyksistä.
Jouko Lampila | Lähde: Kantar TNS